Prima Casa Intermed a identificat aceasta nevoie si este in masura de a prezenta o noua facilitate, care, suntem convinsi, va fi bine primita. Lansam, asadar, sectiunea "Sfaturi imobiliare", un ghid imobiliar online destinat vizitatorilor nostri, persoane fizice, care se afla in fata unei tranzactii imobiliare sau isi doresc acest lucru, indiferent de tipul acesteia: inchiriere, cumparare, vanzare.
Agentia imobiliara este o firma care se ocupa exclusiv de domeniul imobiliar. Cele mai multe Agentii sunt specializate pe anumite domenii cum ar fi: apartamente noi, terenuri, spatii industriale, spatii comerciale s.a.m.d., insa exista si Agentii mari care inglobeaza mai multe domenii imobiliare.
Agentia imobiliara presteaza servicii de intermediere, punand in legatura cererea cu oferta, in schimbul platii, de regula, a unui comision in cuantum de 3% din valoarea tranzactiei la care se adauga TVA.
In primul rand Agentia Imobiliara cauta pe piata oferte. Agentia discuta cu dezvoltatorii despre proiectele pe care acestia le au, se informeaza cu privire la detaliile proiectului si stabileste conditiile colaborarii. Dupa aceste discutii Agentia evalueaza pe ansamblu dezvoltatorul, respectiv evalueaza proiectele pe care acesta le detine si poate spune cu aproximatie, daca oferta este in piata, scumpa, ieftina, de calitate sau daca merita o atentie deosebita si apoi este promovata, mai mult sau mai putin.
In al doilea rand Agentia Imobiliara promoveaza ofertele prin diferite mijloace: internet, presa, banere, reviste, s.a.m.d.. Ofertele care sunt considerate de catre Agentie mai bune vor aveaparte de o promovare mai intensa.
In al treilea rand Agentia, prin promovarea proprie, va atrage clienti pentru diferite oferte. Agentia va discuta cu potentialii cumparatori si va incerca sa analizeze cat mai bine dorintele clientului, pentru ai putea oferii acele oferte care se pliaza cel mai bine pe cererea clientului.
In al patrulea rand, o data ce s-au stabilit ofertele interesante pentru client, Agentia va viziona impreuna cu cumparatorul apartamentele noi.
Nu in ultimul rand, o data ce cumparatorul se hotaraste asupra unei oferte care i-a placut, Agentia il va asista cu sfaturi privind incheierea antecontractului de vanzare-cumparare. O data incheiat antecontractul Agentia va fi rasplatita pentru serviciile sale cu un comision, iar serviciile sale pentru client vor continua cu sfaturi sau asistenta pana la incheierea actului final, moment cand cumparatorul devine proprietar.
Comision standard pe care agentiile imobiliare din Romania il practica de la inceput reflecta in totalitate costurile pe care acestea le au pentru a reusi incheierea tranzactiilor. Trebuie luate in considerare costurile cautarii ofertelor imobiliare, timpul necesar procesarii lor, instructia agentilor imobiliari despre fiecare oferta, costuri administrative (telefon, benzina, hartogaraie, timp) pentru fiecare client care calca pragul Agentiei, comisionul agentilor imobiliari daca tranzactia se efectueaza, serviciul de intermediere prestat, sfaturi, precum si asistenta la inchierea tranzactiei imobiliare.
Toate aceste costuri se reflecta in procentul din valoarea tranzactiei, la care se adauga TVA-ul care stim cu totii se duce la stat. Comisionul este fix, de obicei, in cazul sumelor sub 200.000 euro. Cu cat tranzactia depaseste 200.000 euro cu atat comisionul se poate negocia in functie de Agentie si de Client.
Multi clienti vin la sediul Agentiei si inainte ca Agentia sa poata incepe prestarea serviciului de intermediere, vor de la inceput sa negocieze comisionul. Este absurd. Clientii trebuie mai intai sa vada daca agentia respectiva ii poate ajuta cu gasirea apartamentului dorit si dupa aceea sa evalueze daca servicul prestat a fost sau nu de calitate.
Piata de apartamente noi este diferita de alte piete prin prisma faptului ca ofertele din ansamblurile rezidentiale se pot vinde in stadiul de proiect. Altfel spus, Agentia presteaza serviciul de intermediere in acest moment, clientul se hotaraste asupra unui proiect care este la fundatie, semneaza un antecontract si asteapta 2 ani sa fie terminat pentru a intra in posesia ofertei. Daca comisionul ar fi platit peste 2 ani cand clientul intra in posesia apartamentului, ar insemna ca Agentiile sa presteze servicii gratis timp de 2 ani si dupa aceea sa primeasca banii. Este absurd.
Serviciul se plateste dupa ce este efectuat. Multi clienti invoca faptul ca exista posibilitatea sa nu mai cumpere peste 2 ani si ca achite comisionul degeaba. Total gresit. Serviciul a fost prestat, trebuie platit. Nu este vina Agentiei faptul ca Clientul din diverse motive nu mai poate cumpara. Serviciul pe care il face Agentia este strict legat de intermediere, de cerere si oferta si nu are legatura cu solvabilitatea clientului peste o anumita perioada de timp sau cu diverse motive care fac sa nu se mai semneze contractul final. La fel se intampla si in cazul in care investitorul nu mai poate semna actul final. Nu este vina agentiei ca investitorul nu mai poate sa vanda clientului. Clientul este protejat prin antecontract in acest caz.
Prestarea serviciului de intermediere presupune, pe scurt, gasirea unei oferte compatibile cu cerintele clientului in vederea semnarii un act (antecontract/contract/schimb/folosinta) privind transferul proprietatii. O data serviciul indeplinit trebuie achitat comisionul.
Motivul pentru care informatii vitale precum locatia exacta, numele investitorului, al constructorului sau alte date de natura sa identifice oferta, nu se spun la telefon este ca toate aceste informatii se regasesc in costurile Agentiei si implicit ele trebuiesc recuperate prin comision. Daca aceste informatii ar fi dezvaluite de catre Agentii, potentialilor cumparatori, atunci care este rostul lor? Agentiile ar insemna sa munceasca gratis pentru clientii care doar suna si se informeaza. Clientii de obicei incearca sa ocoleasca Agentia, implicit comisionul pe care ar trebui sa il plateasca daca ar fi cumparat, dar nu isi dau seama de faptul ca sunt in dezavantaj daca fac acest lucru din motivele enumerate mai sus la Serviciile Prestate de Agentie.
De cele mai multe ori clientii nu stiu, nu isi dau seama sau considera ca nu ar trebui sa plateasca un comision si incearca sa pacaleasca Agentia, cu intrebari directe la telefon despre identitatea ofertei, iar cand li se cer sa vina la sediu pentru a discuta in amanunt, devin rautaciosi insultand agentii sau mirandu-se de ce nu li se dau aceste informatii. Orice informatie costa, la fel si aceste informatii pe care le detin Agentiile. Diferenta este ca aceste informatii pot fi gratis pentru clientii care vin la sediul Agentiei, se informeaza dar nu cumpara. Toate informatiile date de Agentie vor avea un cost pentru client doar in momentul cand acesta va efectua o tranzactie imobiliara.
Care este principalul scop pentru care Clientul este chemat de catre Agentie la sediul acesteia? La baza acestui scop stau 4 motive complementare:
Majoritatea clientilor inteleg si stiu ce inseamna ajutorul Agentiei Imobiliare si accepta foarte usor sa vina la sediul unde aceasta tine toate informatiile necesare despre oferte. Exista clienti care cer Agentiei sa se intalneasca direct la locatia proiectului de apartamente noi sau intr-o zona neutra spunand ca econimisesc timp. Din contra. Se pierde foarte mult timp, pentru ca riscul este foarte mare ca acelui client sa nu ii placa ce va vedea sau auzi despre acel proiect, dat fiind ca analiza clientului lipseste, iar clientul presupune doar ca ii va placea. In acest caz clientul va trebui pana la urma sa vina la sediu pentru ca Agentia sa inteleaga ceea ce anume cauta si sa poata sa ii ofere acele imobile compatibile cu dorintele lui.
V-ati hotarat sa va cumparati o casa si nu aveti timp sa colindati pentru a gasi una potrivita pentru necesitatile dvs.? Sau poate aveti timp, dar nu aveti cunostintele necesare. Alegerea unei case nu se face numai vizual, adica dupa culoare si dotarile interioare, ci in functie de multe alte detalii. De aceea va invitam sa apelati la noi.
Un agent imobiliar de buna credinta iti va spune ce case sunt de vanzare, la ce preturi, ce anume trebuie sa verifici la o casa, iti da informatii despre amplasament, despre zona, despre vecinatati, piete aflate in apropiere, despre documentatia care trebuie stransa pentru actele de vanzare-cumparare, daca imobilul are sau nu ipoteca, cine are dreptul sa o vanda si multe alte lucruri de acest gen. In primul rand, agentul trebuie sa fie angajat al unei agentii imobiliare usor de identificat. Firma trebuie sa aiba un sediu fix, sa fie semnalizata (cu firma la intrare), un birou amenajat ca punct de lucru cu publicul, cu secretariat, dar si o sala de negocieri, in care sa se poata discuta in particular cu clientii amanuntele legate de plata, bani, confidentialitate.
Agentul imobiliar trebuie sa fie licentiat, adica sa aiba o diploma de pregatire in domeniul imobiliar. Apoi, trebuie sa aiba experienta. Puneti-i intrebari privind ultimele tranzactii facute si zona care va intereseaza: In ce fel de tranzactii imobiliare e specializat (case, terenuri, apartamente)? Cat de bine cunoaste zona in care vreti sa cumparati o casa? Ce servicii va poate oferi, in afara de vizionari de case? In functie de raspunsuri, va puteti da seama daca merita sa semnati un contract de prestari servicii sau daca mergeti la alta agentie.
Un evaluator imobiliar iti va face o estimare matematica a pretului casei. La serviciile acestora se apeleaza atunci cand valoarea casei este foarte mare si cumparatorul este precaut si recurge la un specialist, sau atunci cand se instituie ipoteci ori sunt scoase casele la licitatii. Evaluatorul nu iti arata case, ci iti verifica o casa la cerere si iti spune cat face. Evaluatorul nu iti gaseste vanzatori si nu semneaza acte de vanzare-cumparare, ci pune etichete privind oportunitatea unei investitii intr-o casa sau un teren. Evaluatorii imobiliari trebuie sa fie membri ANEVAR si trebuie sa aiba diplome care sa ateste calificarea. Expertul imobiliar poate fi astfel agent imobiliar sau evaluator imobiliar. In cazul marilor agentii, sunt agenti care au si calitatea de evaluatori imobiliari atestati.